Rakan Blog K.B.E

PATUNG BUDHA TERBESAR DI ASIA BERADA DI KELANTAN

Tiga patung Budha yang dibina dengan bentuk tersendiri termasuklah salah satunya yang kedua terbesar di dunia, adalah antara produk pelancungan menarik di negeri Kelantan. Ketiga-tiganya ialah patung Budha baring di Wat Phothivihan di Kampong Jambu Batu, Jaln Meranti yang kedua terbesar di dunia selepas Myannmar, Budha duduk di Kampong Jubakar, Bunohan yang kedua terbesar di Asia Tenggara dan Budha berdiri di Kampong Terbok, kesemuanya dalam Jajahan Tumpat.
Difahamkan ramai pelancong asing dan tempatan melawat ke Negeri Cik Siti Wan Kembang yang juga digelar Serambi Mekah semata-mata untuk melihat patung-patung tersebut terutamanya pada musim cuti. Penjaga Wat Phothivihan, Than Hua mengakui patung Budha barin di tokongnya adalah kedua terbesar di dunia selepas patung Budha di Myanmar.
Katanya, patung Budha baring itu sepanjang 40.9 meter dan tinggi 10.6 meter dalam kawasan kira-kira 2.4 hektar yang dibina dengan perbelanjaan kira-kira RM2 juta. Pembinaan ini dimulakan pada tahun 1973 dan siap dalam tempoh enam tahun melalui sumbangan orang ramai, tidak ada sumbangan kerajaan, katanya ketika ditemui di wat itu. Menurut nya, beliau menjadi penjaga di wat itu sejak lebih 40 tahun lalu.
Timbalan Pengurusi Jawatankuasa Wat Machimmaram Kampong Jubakar, Yong Lai Keng ketika ditemui pula berkata, patung Budha duduk pula mula dibina pada tahun 1991 dan kini suadah 90 peratus siap dengan belanja kira-kira RM3 juta. Katanya, patung Budha duduk itu mempunyai ketinggian 30 meter, panjang 46.9 meter dan luas kawasan dalaman 22.12 meter persegi.
Setahu saya patung ini terbesar di Malaysia, kedua terbesar di Asia dan dibina melalui sumbangan orang ramai, katanya. Beliau mengakui ramai pelancong asing ke Wat itu untuk melihat patung berkenaan. Sementara itu, penjaga Wat Phikul Thong Buddhist, Kampong Terbok, Prak Eak berkata, patung Budha berdiri di Watnya itu dibina 13 tahun lalu dengan belanja kira-kira RM1 juta. Ktanya patung itu mempunyai ketinggian lebih dari 11.5 meter dan besat lebih 3.3 meter juga antara terbesar di negara ini. Wat Phikul ini sudah wujud sejak 200 tahun dan saya berada disini sudah 40 tahun, ujarnya.
Umum mengetahui majoriti penduduk negeri Kelantan adalah orang Melayu yang berugama Islam selain di perintah oleh Kerajaan PAS, namun tidak ramai yang mengetahui terdapatnya beberapa buah patung Budha yang terbesar di Asia Tenggara terletak di daerah Tumpat, Kelantan
Kuil ini diberi nama Wat Photivihan yang terletak di Kampong Jambu menjadi kebanggaan masyarakat berketurunan Siam di Kelantan dan Malaysia. Menariknya terdapat terdapat sebuah patung dalam keadaan tidur didalam wat ini, selain menjadi tumpuan penganut agama Budha, wat ini sering dikunjungi oleh pelbagai kaum untuk tujuan pelancongan. Patung Budha duduk di Kampong Jubakar, Tumpat, Kelantan.
Alkisah bermula apabila 'kekasih' Allah Muhammad SAW bersama sahabat dan tentera Islam ingin memasuki kota Mekah kerana ingin menunaikan haji dan juga ingin membebaskan Kota Mekah dari tangan-tangan musyrik kuffar jahiliyah, Baginda telah memerintah sahabat-sahabat dan juga tenter Islam agar meroboh, menghancur dan membuang semua patung-patung, berhala yang ada sekeliling Ka'abah, dirumah-rumah itu dan diman saja berada, semua berhala (patung) dimusnahkan sama ada yang dibuat dengan batu, tanah liat, batang tamar dan laian-lain lagi, asalkan berbentik berhala semuanya dihapus dan dimusnahkan...
Maha suci Allah SWT, mengutuskan seorang manusia suci untuk memimpin manusia dari kesesataan, memandu manusia kearah keimanan, tanpa sebarang was-was dan wasangka, tiada kepentingan peribadi dan keta'asuban, iman yang sejati dan hakiki..
Tapi kini amat sedih, terharu, hiba dengan manusia akhir zaman, buat kerja Nabi, ikut sunah dan Al-Quran dan negeri mendapat jolokan 'serambi mekah' tetapi pada hakikatnya, jauh dari apa yang disuruh oleh 'Kelasih Allah'. Patung yang dimusnahkan oleh Nabi Muhammad SAW hampir 1430 tahun dulu masih 'tidur' megah 'duduk', megah 'berdiri' mengatasi masjid, surau, balaisah dan rumah ibadat Islam. KBE BLOG pohon kepada semua agar menilai semula adakah negeri ini termasuk dalam 'BALDATUN TAIYIBATUN WARABBUL GHAFUR'?
Tinggi patung lebih tinggi dari menara masjid. Janganlah kerana kita ingin pangkat dan kekayaan maka kita sanggup menipu, memutar belit dan menjual agama..jangan jadi Yahudi atau Nasrani
Berhala tertinggi di Asia ada di negeri Cik Siti Wan Kembang yang namanya 'Serambi Mekah'
Tengok!! tingginya mengatasi pokok kelapa dan lebih menyedihkan lagi mengatasiketinggian kubah masjid di seluruh Negeri Cik Siti Wan Kembang, Asakah ini yang Allah suruh?
Rasul SAW suruh buang patung dan menghancurkan patung (berhala), semasa Rasullullah SAW memerintah Makka dan Madinah mana ada patung tak kira kecik ke besar ke tetapi (berhala) ini semankin banyak dan besar dibawah negeri kepimpinan Isalam Kelantan.

21 ulasan:

  1. Sapa dye ADMIN BLOG NIE....Aq nak tanya ckit nie?

    BalasPadam
  2. sapa la admin blog nie ye..puuuiihh...org apa xthu kamu nie nak memusnahkan org lain...setahu saya tempat lain yg kat MALAYSIA nie ada ja hdup campuran..relex je..xde la smpai nak memusnahkan org lain....ini ke yg diajar kepada kamu atau kamu nie KURANG AJAR...kalo ada bran buat la artikel psl batu caves..lgi tnggi kan sana....sendiri anggap diri 2 da sempurna penuh dgn ilmu ka??? yg nak menghuru-harakan negara sendir apa hal...puiihh...

    BalasPadam
  3. minta maaf. saya rakyat Kelantan. okay lah, ringkas saya nak cakap, apa niat saudara/i sebenarnya post pasal ni? ya Allah, jgn sembang lebih pasal patung wat ni lg tinggi drpd menara kubah masjid kalau kita sendiri masih liat nak pergi masjid tunai solat 5 waktu. tepuk dada tanya iman. apa niat sebenarnya penulis mencatat sedemikian rupa? dan byk saya lihat entries dekat blog ni lebih berkisar pasal membuka 'aib Kelantan yg taktau betul ke tidak.

    p/s : nak cakap pasal patung wat, patung dekat batu caves tu taknak pulak cerita. maaf, saya cuma kurang berkenan dgn cara penulisan blogger ini. Allahu'alam :)

    BalasPadam
  4. Tak sangka masih ada lagi orang yang berpemikiran cetek macam admin, melanggar sensitiviti keagamaan dan tidak rasional, rasanya sebelum nak api-apikan sesuatu isu, sila cermin diri dahulu ..

    BalasPadam
  5. Admin Banggang..jgn smpi kita dapat tau siapa admin ni..Nahas..

    BalasPadam
  6. Admin bodoh...ini kah yg dikatakan BN ini 1 Malaysia...pg mampus laa pukimak bapak admin...

    BalasPadam
  7. aku tanya ko satu soalan??? ... ko bertuah sebab ko dilahirkan sebagai seorang islam .. kalu ko dilahirkan sebagai Yahudi .. ko nak buat mcm mana ? ..pikir2kan lah ...

    BalasPadam
  8. Woi babi , hormat laa agama org lain .. Smua org ada agama masing2 , asal nk hina2 plak ? Guna otak bro jngn ibu jari kaki

    BalasPadam
  9. Ni mcm pencacai umngok jek aku tgk

    BalasPadam
  10. Wahai cik admin blog . Apa motif anda memperkatakan begitu ? Cikgu , mak dan ayah anda pasti sedih membaca artikle yg anda tulis ini kerna mereka dah didik anda menjadi seorg yg TAHU MENGHORMATI AGAMA ORG LAIN tapi apa daya anda seorg yang sukar menerima ajaran mereka .oleh kerna itu artikal ini terhasil. Fikirkan lah .

    BalasPadam
  11. Bukan bina mase umno perintah kelantan??sejarah ni umno mudah lupa.hampir semua pm malaysia keluar dari umno...

    BalasPadam
  12. mmg la negeri lain ade patung gak..tapi dh sah2 negeri2 lain tu yg perintahnye byk kapir..ni negeri majority pemerintah Islam, patung nye lebih hebat dr negeri lain..nk wat kwsn pelancongan nape x wat masjid besar2?huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. bina pun bkn ambil duit mak bapak engkau,, brapa juta kosnya pun bkan pakai duit kerajaan sesen pun,bln mcm korng bina masjid semuanya hrp kerajaan,, klu nak hrp hasil derma bangsa kau untukbina masjid phhhuuuiiii berapa sgtlh dpt bina d negara ini,,,,

      Padam
  13. Assalamualaikum..Sblm mengkritik tgk sejarah dan asal usul sesuatu perkara..sebelum sengaja mencari kesilapan org lain renung2kn kesilapan diri..Wallahualam..

    BalasPadam
  14. Tapi betul jugak apa yang blog ni kata. Mcm yg kita tau, Nabi pun tak hormat patung berhala orang lain, bukannya dia pindahkan patung2 kt mekah tu ke tempat lain, dimusnahkan saja. Kita pula biar patung2 ni berdiri megah

    BalasPadam
    Balasan
    1. jdikutlah jejak babi senteng kau tu,,cepat2 pegi musnhkn patung2 tu,, sial punya ajaran

      Padam
  15. Umat Islam wajib ikut Rasulullah..
    Kenapa pilih kehendak Politik..

    BalasPadam
  16. Yang panas tu orang kelantan sendri. Selangor ni gelaran serambi mekah ke. Sah2 batu caves tu ramai hindu. Kat klantan ramai sgt ke org siam? Ptuihhhh la PAS laknat

    BalasPadam
  17. Serambi mekah konon... puiihhh PAS mmg bangsat m..perjuangkan islam sgt ... parti islam la konon nye... puuiihhhh!!!!bangsat pny macai PAS ...jgn gelarkan kelantan negeri serambi Mekah kalau mcm ni la patung2 ni berdiri.. puiiihhhh

    BalasPadam
  18. Serambi mekah konon...puuiihhh!!! Maksiat banyak kate serambi mekah ...PAS perjuangkan perti islam konon.... puiiihhh ... bangsat pny PAS ...macai PAS pun bodoh

    BalasPadam

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak