Kapten Zaharie tidak merahsiakan keinginannya

Kapten Zaharie tidak merahsiakan kenginannyaSeperti yang dilaporkan oleh wartawan jika tiada maklumat yang kukuh tentang apa yang berlaku kepada penerbangan Malaysia Airline yang hilang 8 Mac, pihak berkuasa Malaysia mencari petunjuk dalam memori telah dipadam, simulator kepunyaan Kapten Zaharie Ahmad Shah yang disimpan dirumahnya.

Penemuan akaun rangkaian sosial juruterbang juga membawa wartawan, penulis blog dan detektif amatur untuk mencari bukti dalam posting beliau yang mungkin dapat membantu untuk disimpulkan potret seorang lelaki yang berada dikawalan jet yang hilang. Gambaran yang muncul, seorang lelaki yang berminat dalam eletronik dan teknologi, tetapi juga pembangkang yang demokratik dan perbincangannya ateisme di Malaysia ini adalah konsisten dengan apa yang kawan-kawan kapten Zaharie, Kirk Sempel memberi tahu, bahawa dia tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda ekstremisme agama atau politik yang mungkin bermotifkan rampasan.

Di Youtube, beliau memuatnaik lima klip pendek, semua tips menawarkan kira-kira bagaimana untuk cara membaiki sistem elektronik, seperti hawa dingin dan pembuat ais. Antara berpuloh-puloh video dikongsi pengguna lain yang dia 'suka' di platform, kebanyakkan perbaikan perisian bimbang, komedi atau muzik pop, tetapi empat adalah wawancara atau dokumentari artis yang terkenal menjelaskan sebab-sebab mereka untuk tidak mengikuti mana-mana agama. Salah satu klip yang ditandakan sebagai kegemaran oleh seorang lelaki yang diterangkan oleh rakan-rakan sebagai seroang Muslim sederhana adalah versi televisyen "The Khayalan Tuhan" sebuah buku oleh Richard Dawkins. Kapten Zahari juga melanggan saluran Youtube rasmi Richard Dawkins Yayasan Sebab dan Sains. Satu lagi langganan beliau ialah saluranEddie Izzard, pelawak British yang merupakan seorang artis lantang.

Pada Facebook, Kapten Zahari menyatakan dengan jelas bahawa beliau menentang keganasan dan menyokong pembangkang demokratik untuk parti pemerintah Malaysia, yang telah memerintah negara ini ejak kemerdekaan pada tahun 1957.

Kapten Zaharie tidak merahsiakan kenginannyaKapten Zaharie tidak merahsiakan keinginanya untuk melihat pembangkang Pakatan Rakyat, yang diketuai oleh Anwar Ibrahim, memenangi kuasa. Itulah pendirian politik, dan kekecewaan jelas juruterbang  itu dengan keputusan pilihanraya pada Mei 2013, bahawa Anwar Ibrahim berkata telah dicemari oleh penipuan, pada mulanya dicirikan oleh beberapa wartawan konservertif  dan penulis blog sebagai bukti Islam ekstremisme. Salah tanggapan yang mungkin didorogi oleh penerangan seorang pegawai penyiasat yang tidak dinamakan itu kapten Zaharie sebagai "fanatik" penyokong pembangkang.

Sebagai Wiliam Dobson diperhatikan dalam slate, bagaimanapun, pendengaran seseorang adalah "penyokong fanatik Anwar Ibrahim tiada bunyi yang menakutkan selagi anda semua tahu apa-apa tentang Anwar Ibrahim yang bukan seorang fanatik tetapi seorang demokrat komited. (maaf jika terjemahan ini kurang memuaskan - sumber)


Simulator kepunyaan kapten Zaharie kini sedang disiasat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular