Apa Itu Kerajaan Sementara Dan Fungsinya

Apa Itu Kerajaan Sementara Dan FungsinyaApa Itu Kerajaan Sementara Dan Fungsinya? Selepas pembubaran Parlimen, Perdana Menteri dan anggota jemaah menteri akan meneruskan tugas dan tanggungjawab sebagai kerajaan sementara yang mentadbir urusan negera.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan sementara bermaksud kerajaan sedia ada akan terus mentadbir negara dan semua menteri masih menjalankan tugas dan tanggungjawabnya sebelum ini.

Katanya amalan yang diterima pakai daripada sistem pentadbiran British itu telah diamalkan sejak merdeka lagi dan ianya berjaya memberi kesan positif kepada negara. Dalam hal ini saya merujuk kembali kenyataan pemimpin-pemimpin PAS yang selalu menyatakan dan mengutuk kerajaan Barisan Nasional didalam ceramah mereka (PAS) bahawa UMNO-BN mengamalkan undang-undang penjajah.

Sedangkan kerajaan negeri yang dipimpin oleh PAS di Kelantan dan sesuatu ketika dahulu juga di pimpin oleh PAS di Terengganu, iaitu MB nya Hadi Awang dan lagi satu negeri sekarang iini juga dibawah pentadbiran PAS di Kedah juga mengamalkan sisten penjajah..!!? Memang tak faham langsung rupa nya pemimpin PAS ini kutuk BN secara tak lansung kutuk diri mereka sendiri. (cuba baca tulisan saya di perenggan yang ketiga diatas, kalau nak faham apa yang saya maksudkan).

"Kerajaan yang sedia ada akan terus berkhidmat. Kabinet masih mentadbir negara, yang tidak akan menjejaskan pentadbiran negara, dari segi ekonomi dan politik. Semua menteri masih menjalankan tugas sebagai menteri," katanya kepada Bernama. Bagaimanapun, katanya, kuasa kerajaan sementara adalah terhad apabila hanya melibatkan tugasan harian sahaja tanpa melibatkan sebarang pembetukan dasar atau polisi baru berikutan pembubaran Parlimen akan membabitkan pembubaran Dewan Rakyat.

"Fungsi untuk mentadbir negara adalah sama, tetapi tidak sebagai ahli Dewan Rakyat apabila fungsi didalam Parlimen tidak ada lagi, dan perundangan tidak boleh dibuat," katanya. Wan Junaidi berkata Ketua Setiausaha Negara selaku Ketua pelaksana dasar akan terus menjalankan tugas-tugas sebagai pegawai tertinggi perkhidmatan awam tanpa kuasa tambahan kerana demokrasi Parlimen hanya memberi kuasa tersebut kepada badab Eksekutif sahaja.

Beliau berkata istilah kerajaan sementara tidak termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi ia merupakan kelaziman yang dilakukan di negara-negara yang mengamalkan konsep demokrasi berparlimen.

Pssttt..rupa-rupanya PAS juga terima pakai undang-undang British secara tak lansung yer..emh..emh..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular