Kehebatan Tun M melakukan "Serangan Subuh"

Tun M
 Komuniti ekonomi dunia masih ingat lagi dengan "SERANGAN SUBUH" atau "DAWNING RAID" yang berlaku pada 7 September 1981, beberapa bulan lepas Mahathir menjawat jawatan selaku Perdana Menteri Malaysia. Mahathir telah mengatur satu serangan yang paling genius dan tidak disangka-sangka oleh kaum Barat yang menyangka Melayu adalah satu kaum yang hebat dan mengatur strategi.

Tanpa diketahui oleh sesiapa pun, Mahathir telah mengutuskan empat anak Melayu, antaranya ialah Tengku Razaleigh dan Ghafar Baba. Dr Mahathir secara peribadi telah mengarahkan agar kajian dilakukan secara terperinci keatas undang-undang pelaburan Britain. Mahathir sebelum ini telah melahirkan perasaan tidak puas hati apabila Britain masih lagi menguasai lebih 200,000 ekar tanah diseluruh Malaysia menerusi tiga buah syarikat perladangan utama, Sime Darby, Guthire dan Golden Hope Plantation.


Berjaya kembali kepangkuan Malaysia
Diringkaska cerita, Guthrie, Sime Darby dan Golden Hope berjaya kembali ke tangan anak Malaysia menerusi pembelian senyap oleh Malaysia keatas saham British di London Stock Exchange pada waktu subuh tanpa disedari oleh sesiapa pun. Pengambilan tersebut dilakukan secara sah menurut undang-undang meskipun Britain membantah keras.

Akhbar-akhbar diseluruh dunia menjadikan pengambilalihan itu sebagai berita utama mereka dengan tajuk lengkap klik disini- "SERBUAN MENYINSING SUBUH" dan "SERANGAN MALAYSIA KE ATAS KOTA LONDON".
Kapal perang Amerika Syarikat telah membuat sekatan di perairan antara bangsa yang bersempadan dengan Sudan, isyaratnya ialah seandainya kapal-kapal Malaysia melepasi sekatan tersebut, Melaysia telah mengisytiharkan perang terhadap Amerika Syarikat. Namun dengan beraninya Mahathir mengarahkan agar pelayaran diteruskan dan berjanji segala risiko akan ditanggung oleh nya.
 
Pssstt..Anwar Ibrahim hanya tahu nak lingkupkan Malaysia je, nak tahu klik le link kat atas tu..

7 ulasan:

  1. ini dongeng mana pulak

    BalasPadam
  2. Tanpa nama 28 Januari 2013 11.15 PTG

    kalau ini cerita dongeng, maknanya lebih dongeng anda yang ketinggalan zaman.

    BalasPadam
  3. kesian .tanpa nama tak blaja sejarah kot

    BalasPadam
  4. kesian tak tau sejarah Malaysia. Dongeng Katanya.

    http://themafiacyber.blogspot.com

    BalasPadam
  5. "Salute" kpd Dr M.Pemimpin yg genius - dpt "memerdekakan" Guthrie,Golden Hope & Sime Darby drpd penjajah.

    BalasPadam
  6. Serangan subuh 1981 pada Guthrie lazim dikredit kpd Mahathir. Beliau mmg perdana menteri ketika itu dan terlibat dlm serangan.

    Tetapi mastermindnya adalah Dato Ismail Ali, bekas gabenor bank negara

    http://www.jomjalan.com.my/blog/2013/04/06/dawn-raid-guthrie-1981/

    BalasPadam
  7. salah seorang yang berjaya 'merampas' Guthrie adalah Tan sri Khalid Ibrahim

    BalasPadam

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular