Dicabar Jawab Isu Ada 488 Syarikat, RM170 Bilion


Mantan Ketua Srikandi PPBM itu berkata, Mahathir juga perlu menjelaskan bagaimana anak-anaknya dapat banyak keistimewaan dengan peroleh pelbagai kontrak dan tender daripada kementerian dan syarikat milik kerajaan (GLC).

Ini berlaku ketika era pentadbiran Mahathir menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun di sebalik imej anak-anak Pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan itu tidak begitu menonjol serta terlibat aktif dalam bidang politik tempatan.
Selain itu, Anina juga menggesa bekas menteri kewangan zaman Mahathir, Tun Daim Zainuddin menjelaskan bagaimana beliau memiliki dana begitu besar untuk membeli Kumpulan Bank ICB Financial Group pada 1994.
Institusi perbankan tersebut dipercayai mampu memiliki rangkaian di 13 buah negara dan secara kebetulan pada masa itu pula, pihak Bank Negara Malaysia (BNM) pula merekodkan kehilangan RM30 bilion secara misteri.
“Adakah kehilangan RM30 bilion daripada rizab BNM ketika itu ada kaitan dengan kekayaan sepantas kilat Daim kerana Daim juga adalah Menteri Kewangan yang bertanggungjawab ke atas transaksi-transaksi misteri.
“Ia pernah menyebabkan BNM kehilangan dana begitu besar iaitu terbesar dalam sejarah bank di dunia, sebelum beliau (Daim) kemudian meletakkan jawatan pada 2014,” kata Anina dalam sidang akhbar di Langkawi hari ini.
Tambah beliau lagi, Mahathir tidak boleh menutup isu tersebut dengan cuba membangkitkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan dana politik RM2.6 bilion yang sudah lama selesai dan tidak relevan lagi.
“Derma politik daripada keluarga diraja Arab Saudi dan isu 1MDB telah ditimbulkan kembali oleh kem Mahathir dengan sengaja untuk mempengaruhi pengundi terhadap isu lapuk sebenarnya yang telah lama selesai.
“Pada saya, isu sebenar yang perlu diselesaikan menjelang hari pengundian pada 9 Mei ini adalah dengan menjawab segala persoalan cepumnas mengenai kekayaaan ahli keluarga dan kroni-kroninya,” kata Anina.
Sementara itu katanya, penglibatan kartel lama melibatkan Daim; Tan Sri Rafidah Aziz dan Tan Sri Rais Yatim dalam kempen Dr. Mahathir menimbulkan rasa sangsi kepada rakyat khususnya di Langkawi.
“Tindakan itu adalah sangat ironik apabila kumpulan kartel lama yang telah mengumpul begitu banyak kekayaan ketika era Mahathir yang mengamalkan budaya kronisme dan salah guna kuasa itu, kini tiba-tiba tampil semula.
“Ia kononnya bersama Mahathir untuk menyelamatkan Malaysia. Adakah kumpulan ini mahu menyelamatkan Malaysia? Ataupun mereka hanya mahu menyelamatkan diri sendiri,” soal Anina dengan nada sindiran.
Sehubungan itu, beliau menyeru kepada lebih 42,000 pengundi di kerusi Parlimen Langkawi supaya menolak Mahathir, 92, yang menjadi calon pakatan pembangkang di situ pada pilihan raya umum Rabu nanti.
“Jangan kita gadaikan masa depan Langkawi dengan memberi undi kepada Mahathir yang hanya dipergunakan oleh DAP,” tegas Anina.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular