Siapa Pon Tak Ingin Mahathir Yang Terhegeh2

PETALING JAYA – Dianggarkan seramai 50 anggota PKR peringkat akar umbi dari seluruh negara hari ini membantah keputusan pimpinan tertinggi parti membenarkan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad bertanding menggunakan logo PKR pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Memetik laporan media tempatan, golongan terbabit membuat bantahan itu dengan berhimpun secara aman di hadapan ibu pejabat parti itu. Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Bukit Gantang Muhamad Faisal Zainal dipetik sebagai mendakwa 60 peratus daripada 200,000 anggota PKR kecewa dengan keputusan itu dan membantah sekeras-kerasnya logo PKR digunakan bekas perdana menteri itu.

"Kami tidak bersetuju tetapi pimpinan parti tidak mahu mendengar suara akar umbi. Ingat PKR tertubuh pada 1999 atas kezaliman Dr Mahathir terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Membenarkan Dr Mahathir menggunakan logo parti dan mengangkat beliau kembali menjadi perdana menteri adalah satu tindakan sangat tidak berprinsip," katanya kepada pemberita selepas himpunan aman di sini, hari ini seperti dipetik Bernama.

Difahamkan, Muhamad Faisal turut menyerahkan memorandum bantahan kepada kakitangan di ibu pejabat parti dan menyeru agar pimpinan tertinggi mengkaji semula keputusan penggunaan logo oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dalam tempoh enam hari bermula hari ini. 

Untuk rekod, pada 5 April lepas, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan membubarkan sementara PPBM kerana gagal mengemukakan butiran perlu seperti yang diminta. Selaras dengan itu, PPBM juga tidak boleh menggunakan nama dan logo parti dalam tempoh perintah pembubaran sementara itu selain tidak dibenarkan mengadakan sebarang aktiviti parti.

Dalam pada itu, media tempatan turut memetik anggota PKR Sabak Bernam, M. Veerappan sebagai berkata tindakan pimpinan parti membenarkan logo PKR digunakan Dr Mahathir adalah satu penghinaan kepada semua anggota parti itu yang berjuang demi keadilan sejak tertubuhnya PKR pada 4 April, 1999.

"Kita ahli di peringkat akar umbi amat kecewa Dr Mahathir akan bertanding pada PRU14 atas lambang PKR. Kami amat keberatan menerima beliau dan mencabar beliau bertanding sebagai calon Bebas," katanya. Kredit foto : Berita Harian (BH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular