Helah DAP Pecah Belahkan Melayu

Strategi pecah dan perintah digunakan oleh British semasa menguasai Tanah Melayu. Ianya diambil dari Bahasa Latin, divide et impera memecahkan struktur kepada kelompok yang lebih kecil bagi mendapatkan atau menakluk sesuatu kawasan.

Strategi ini pernah digunakan oleh Caesar semasa mengembangkan empayar Rom. Bagi situasi politik negara ini, boleh dilihat taktik yang sama digunakan oleh DAP untuk memecah belahkan dua parti Melayu yang kuat iaitu UMNO dan PAS.

Musuh DAP sejak azali iaitu UMNO kerana jika mengikut sejarah, DAP adalah antara parti yang tidak menyertai Barisan Nasional selepas pilihan raya tahun 1969 sedangkan parti pembangkang lain seperti PAS, Gerakan dan PPP bersama-sama Kerajaan.

Walaupun DAP pernah bekerja sama dengan PAS sebanyak 2 kali iaitu semasa Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Dalam kedua-dua pakatan ini (BA dan PR), DAP tahu bahawa PAS bukanlah parti yang mampu mereka kuasai.

Kekuatan akar umbi PAS merupakan penghalang kepada cita-cita DAP. Jadi, bagaimana mahu tewaskan kedua-dua parti Melayu ini? Pecah belahkan mereka. Perpecahan dalam UMNO sehingga tertubuhnya PPBM merupakan kelebihan bagi DAP.

Kepimpinan Amanah pula telah diketahui umum bahawa mereka hanyalah barua dan broker DAP selama mereka dalam PAS. Sesuatu yang tidak boleh dikalahkan secara berdepan, boleh dirosakkan dari dalam. Hasilnya, pengundi Melayu akan berpecah kepada tiga kelompok. Kuasa mengundi kaum Melayu telah dilemahkan.

Manakala, pengundi kaum Cina tetap menyokong penuh DAP dan sekutunya. Adakah ini beri kelebihan kepada kaum Melayu? Persoalan ini hanya boleh dijawab oleh pengundi kaum Melayu itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular