RUU Paling Ditakuti Oleh Setiap Penfitnah

Penulis blog akui tidak arif dalam undang-undang, apatah lagi untuk memberi kritikan atau hendak menyokong. Akan tetapi setelah dihalusi dari pemikiran, terlihat dan faham bab dan perkara-perkara yang termaktub dalam satu-satu undang-undang ternyata wajar dan tepat. Ianya memberi kebaikan untuk umum dalam sebuah yang cintakan keamanan
Cuma Rang undang-undang RUU ini paling dibenci dan tidak disukai oleh seluruh kaki-kaki penfitnah. Yang datangnya khusus dari kereka-mereka yang benci kepada kerajaan yang memerintah. Mereka mengatakan menyekat kebebasan untuk mengkritik kerajaan. Tidak ada sebab kerajaan tidak boleh dikritik atau ditentang melalui undang-undang di mahkamah.

Untuk tujuan itu, biarlah ada bukti dan fakta. Malangnya setelah satu-satu isu itu telah diputuskan oleh mahkamah tetapi tidak berpihak kepada pengkritik atau pembangkang. Mereka akan terus memainkankan lagi isu yang berkenaan sehingga "mulut-mulut pembangkang dan pencacai ini sudah tumbuh lumut-lumut hijau" namun mereka tidak sedar semua itu. Terus menerus menghentam.

Jadi dengan wujudnya rang Undang-undang RUU kelak, mereka akan sedar dan jadi takut. Kerana hukuman jika bersabait dengan kesalahan "jawabnya makan tak habis. sila baca Jangan tuduh sembarangan RUU tujuan politik dan berpehak pada kerajaan

Dibawah ini disertakan rakaman video komen Mahathir dalam temuramah dengan wartawan dilogi Parlimen. diakhir kata-kata Mahathir itu secara tak lansung dijawabnya sendiri tuduhan itu yang datang dari mulutnya sendiri KAH...KAH...KAH NAK TERGELAK KAK CHAH

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad menuduh Rang Undang-Undang Akta Antiberita Tidak Benar yang telah dibentang di parlimen tempoh hari bersifat berat sebelah dan bertujuan untuk melindungi kerajaan. 

Beliau mendakwa undang-undang tersebut diadakan atas tujuan politik dan semata-mata bagi memberikan kuasa kepada kerajaan untuk menahan mana-mana pihak yang dilihat mengkritik kerajaan. Menurut beliau, perkara tersebut jelas terbukti apabila keputusan sama ada sesuatu berita itu palsu ataupun tidak terletak ditangan pihak pendakwa raya. 

“Mereka keliru dan tidak tahu apa sebenarnya tujuan Rang Undang-undang ini selain daripada untuk memberikan kerajaan kuasa untuk menahan pengkritik kerajaan. “Sebaliknya kalau kita membuat kenyataan yang benar tetapi dinafikan oleh kerajaan maka tidak ada tindakan yang akan diambil kerana keputusan untuk mengambil tindakan terpulang kepada pendakwa raya. 

“Kalau pendakwa raya berpendapat bahawa ini bukan berita tidak benar, maka tak ada tindakan dan ini kita sudah lihat pendakwa raya menolak laporan tiga pihak institusi kerajaan iaitu Bank Negara, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan tidak dibawa ke mahkamah,” katanya dalam satu sidang media di Parlimen pada Selasa. 

Turut mengiringi beliau pada petang itu ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dan Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai. Rang Undang-Undang (RUU) Akta Antiberita Tidak Benar yang telah dibentangkan antara lain memberi peruntukan denda maksimum sehingga RM500, 000 dan penjara 10 tahun kepada mana-mana individu yang telah disabitkan bersalah. RUU tersebut, jika kesalahan berterusan selepas seseorang disabit bersalah, denda selanjutnya adalah sebanyak RM3000 begi setiap hari kesalahan itu berterusan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular