Al Qaida mengumumkan Saif al-Adel Sebagai Pemimpin

Liputan6.com, Washington: Mantan ahli strategi Al Qaida dan pemimpin senior militernya, Saif al-Adel dipilih sebagai pemimpin tertinggi sementara Al Qaida. imfomarsi ini disiarkan CNN, Selasa (17/5), melaporkan keterangan mantan gerilyawan Libia Norman Benotman yang telah menolak ideologi Al-Qaida.


Infomarsi itu disahkan surat khabar Pakistan The News yang melapor sumber-sumber tanpa nama di artikel yang ditulis dari Rawalpindi, sebuah kota tempat markas besar militia Pakistan dekat Islamabad. Saif al-Adel dikenali juga sebagai Muhammad Ibrahim Makkawi. Saif yang merupakan mantan pasukan khusus di militier Mesir itu dikenali sebagai pemimpin Al-Qaida selain tokoh lain yang juga berasal dari Mesir  Ayman az-Zawahari.


Menurut Benotman, pengumaman sebagai pemimpin sementara itu mungkin menjadi cara bagi Al-Qaida untuk mengukur reaksi dunia luar, di luar wilayah suci umat Islam di Jazirah Arab. (ANT/Vn)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular