Budaya Bertukar Isteri

Budaya Bertukar Isteri
Budaya Bertukar Isteri, macam best je bunyinya. Oleh kerana best lah mereka amalkan budaya ini. Suku Namibia berpegang teguh kepada tradisi pertukaran isteri dan ketuanya, menggalakkan perpaduan dan persahabatan.

Agensi diterbitkan AFP laporan panjang mengenai tradisi yang di warisi daripada salah satu suku daripada Namibia, menghapuskan keperluan untuk bertuka-tukar isteri mereka dengan rakan-rakan mereka. Agensi itu menyatakan dalam laporannya bahawa suku kaum yang tingal di utara-barat Namibia, bertukar-tukar isteri di antara mereka telah di amalkan beratus-ratus tahun.

Beliau Cazlonger Tjondo wakil daripada suku Ovahemba pusaka tradisi Agensi, ia adalah tradisi yang menggalakkan perpaduan dan persahabatan antara mereka dan ia terpulang kepada lelaki itu dalam pemilihan kawannya yang paling rapat dngan dia bertukar untuk isterinya.

Dan di uruskan Aqbilta Ovahemba dan Ovasimba bertahan terhadap semua percubaan untuk menghentikan tradisi ini organisasi dan hak asasi manusia dan Thomps kata hidup tidak di sentuh oleh kehidupan moden di pondok yang di perbuat daripada lumpur.

Agensi itu berkata lelaki dalam dua suku ini memberikan isteri-isteri mereka kepada rakan-rakan, menunjukkan bahawa tradisi ini adalah berbeza pasangan untuk bertukar-tukar cara barat. Ada meninggalkan seorang isteri dengan rakan dan suaminya didalam pondok lain.

Ini di panggil tradisi dalam bahasa tempatan dari suku Okuijpesa Omocazindo ia itu yang lazim dalam bidang jauh Comini. Tetapi dalam sisi lain, penyokong dalam tradisi ini bahawa ia tidak melanggar hak-hak wanita kerana ia juga hak untuk mencadangkan kepada suaminya, kawan-kawannya tetapi kekal sebagai hak teori kebanyakan masa.

Pat dan tradisi ini telah baru-baru ini, di kritik pembela hak asasi manusia dan aktivis untuk memerangi penyebaran AIDS, yang menjejaskan 18% daripada orang dewasa di negara ini dengan dua juta penduduk Kata aktivis Rosa Namessis, ia adalah rogol wanita, mereka tida berada didalamnya untuk berunding bukan sahaja dihadapan mereka untuk menjalani hubungan seks dengan suami mereka, rakan-rakan yang rogol menyalahi undang-undang dalam hak mereka.

Bagi sebahagian berkata Kloddina Venana,  seorang penyelidik di Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu di Namibia, wanita tertakluk pada tradisi ini kerana takut kepada suami mereka. Beliau berkata, Amon Najafjtny, yang bertanggungjawab dalam program AIDS di Pusat Bantuan Guaman, ia adalah tradisi meletakkan kehidupan wanita pada risiko dan majoriti wanita perli ingin bahawa tradisi ini hilang.

Masalah sebenar bagi aktivis berminat untuk kesedaran dan perlindungan hak-hak wanita dalam meluluskan beberapa isteri, seperti Kambabera Motomopo yang berusia 40 tahun dan berkata, saya suka mengadakan hubungan seks dan sudah beberapa dengan rakan-rakan suami saya, katanya lagi tradisi ini tidak melanggar hak asasi wanita, kerana hak mereka juga untuk mencadangkan kepada suaminya rakan-rakan beliau walaupun ia kekal sebagai cadangan dalam teori kadang-kadang.

Harap maaf terjemah yang kurang memuaskan anda klik di-sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular