Babi punya DAPigs "Nang Bo Tinang Koi bo Tikoi"

Malaysia terdiri daripada berbilang kaum dan bangsa. Dan inilah yang menjadi asas pembentukan Malaysia semenjak dari 31 Ogos 1957 oleh Tuanku Abdul Rahman dan juga rakan-rakan seperjuangan yang lain pada masa itu. Kita juga sering diingatkan untuk tudak membuat kenyataan berbaur yang akan mengganggu gugat keharmonian, serta tidak mempertikaikan hak-hak penduduk asal yang sudah termaktub sejak sekian lama.
Namun kenyataan dari adun DAP Bukit Mertajam, Chong Eng yang mengatakan bahawa "Melayu juga adalah pendatang" sedikit sebanyak mengganggu emosi sesetengah pihak. Lihat Video dibawah:
Kenyataan beliau diatas sememangnya boleh menaikan api kemarahan kaum Melayu, lebih-lebih, kenyatan yang kami kira, adalah kurang bijak dan jumud sama sekali. Mungkin Adun DAP ini kurang membaca sejarah tanah Melayu, jika tidak mustahil kenyataannya mengenai Melayu juga pendatang, adalah bukan berdasarkan dari hasil penyelidikan yang teliti.
Adalah Adun DAP ini telah lupa bahawa sejarah tanah Melayu sudah pun bermula dari abad 14 lagi melalui kesultanan Melayu Melaka? Atau mungkin juga dia sudah lupa sebelum itu juga, sudah wujud penempatan di tanah yang dikenali Malaysia sejak abad ke-2 lagi di Lembah Bujang, Kedah?
Mungkin juga dia sudah lupa, kedatangan kaum Cina dan India di tanah Melayu adalah berasal dari dasar yang diperkenalkan oleh British? Kami pasti ramai daripada anda lebih pandai dalam ketuanan Melayu tentang negara kita ini.

2 ulasan:

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular