Kegagalan Pas Sedia Air Punca Ramai Rakyat Terkena Denggi

BACHOK 19 Mac - Isu bekalan air di Kelantan sekali lagi berbangkit, kali ini bukanlah berkaitan dengan pencemaran alam mahu pun tidak mendapat bekalan air. Kali ini oleh kerana kegagalan Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKKSB) gagal memenuhi kehendak rakyat dengan membekalkan air paip bersih keseluruh 1.9 juta rakyat Kelantan dinegeri ini akibatnya 11 rakyat dinegeri ini maut akibat denggi.
Rakyat akan mempersoalkan dimanakah peruntukkan RM600 juta bantuan pusat untuk AKSB melalui kerajaan negeri bagi meningkatkan mutu bekalan air paip bersih kepada rakyat selama ini. Sudah 21 tahun Pas memerintah namun isu air di Kelantan masih tiada penyelesaiannya, malah lebih banyak masalah yang timbul.
Pendedahan terbaru ialah kegagalan kerajaan Pas Kelantan menyediakan bekalan air paip yang bersih ke setiap kampong mendorong penduduk negeri ini mencari elternatif lain seperti membena dan menggali telaga sendiri tampa penutup yang menjadikan tempat pembiakan nyamok Aedes. Timbalan menteri keuwangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata keadaan telaga yang tidak mempunyai penutup merupakan salah satu penyebab Kelantan antara negeri tertinggi yang merekod kan demam denggi dengan 11 kematian sepanjang tahun lepas.
Beliau berkataJjahan Bachok antara jajahan tertinggi yang mengalami penyakit berkenaan iaitu 159 kes termasuk 124 kes demam denggi berdarah. "Ia meningkat sangat ketara berbanding 99 kes berbanding2009," katanya selepas melancarkan COMBI2011 peringkat jajahan Bachok di Kampong Pauh Sembilan disini, hari ini. Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan berkata dalam tempoh Januari dan Februari tahun ini Kampong Sungai di sini diistiharkan kawasan wabak apabila empat kes dikesan di Kampong berkenaan.
Dr Awang berkata sepanjang tahun lepas terdapat empat buah kampong diistiharkan sebagai kawasan wabak iaitu Kampong Beris Sembilan, Tok Dosah, Perupuk (hihihi perupuk) dan Kampong Pauh Sembilan yang melibatkan 17 kes dilaporkan di kampong-kampong berkenaan.
Berapa ramai lagi nyawa rakyat Kelantan harus dikorbankan hanya kerana kegagalan pentadbiran Pas Kelantan menguruskan negeri. Ianya melibatkan soal nyawa bukanlah satu perkara yang boleh dimain-main.
Kerajaan Pas Kelantan lebih suka rakyatnya menghabiskan wang sendiri untuk mendapatkan bekalan air. Pada masa sama pemimpin kerajaanPas Kelantan menggunakan kesempatan yang ada untuk mengumpulkan kekayaan. Lihat gaya pemimpin Pas dengan kereta besar dan barangan berjenama. Pemimpin Pas adalah manusia biasa yang mempunyai nafsu dan mereka tidak terlepas daripada melakukan penyelewengan untuk mengisi perut.
Kita perlu menerima hakikat Pas tidak mampu untuk mengubah nasib rakyat Malaysia. Lihat hanya memerintah sebuah negeri tetapi keperluan asas rakyat tidak mampu disediakan. kelatekito.net.
Pssst...Nik Aziz doh cito sokmo, mekoh pun air susah jugok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular