Berkawan Dengan Syaitan..Satu Kesesatan Nyata

Anda tentu masih ingat bagaimana Nik Abdul Aziz Nik Mat, sang Mursyidul Am Pas dalam keterujaannya untuk mendapatkan undi bagi membolehkah PAS berkuasa di Malaysia berkata, PAS sanggup bekerjasama dengan DAP. Malah seandainya syaitan ikhlas berkawan dengan PAS, dia sanggup menerima bantuan Syaitan.
Barangkali ramai yang tidak faham apa itu syaitan dan apa itu iblis. Dalam artikel ini, saya akan cuba mengupas tentang kedua-dua makhluk ini berdasarkan pengetahuan saya yang terhad, Perincian tentang kedua-dua makhluk ini hanya milik Allah Taala, kerana Dialah yang menjadikan dan mencipta Iblis dan Syaitan.
Iblis adalah satu nama yang bukan berasal daripada perkataan Arab sebaliknya daripada Ajam. Disebabkan itulah menurut ilmu bahasanya, istilah Iblis tidak boleh ditanwinkan. Sebahagian ahli bahasa pula mengatakan bahawa perkataan Iblis itu adalah daripada perkataan Arab yang asal katanya ialah Iblas dan ertinya berputus asa daripada rahmat atau kasih sayang Allah. Perkataan ini juga boleh dimaksudkan sebagai jauh daripada kebaikan.
Ada pun sebab tidak boleh ditanwinkan ialah kerana tidak ada bagi nama yang menyamainya atau oleh sebab ia adalah perkataan yang serupa dengan nama Ajam atau berasal dari lain bahasa selain Arab.
Adapun Syaitan itu adalah golongan yang keterlaluan dari alam bangsa Jin. Syaitan (jamaknya berbunyi syayaathin) adalah setiap yang keterlaluan, baik dari golongan manusia, jin atau haiwan. Adapun yang lazim dimaksudkan dalam agama ialah keterlaluan dari alam jin.
Iblis yakni nenek moyang seluruh seluruh syaitan itu akan tetap hidup sampai hari kiamat. Dia sendiri memang pernah memohon kepada Allah Taala agar nyawanya ditangguhkan iaitu tidak dimatikan sehingga hari kiamat dan permintaannya itu dikabulkan oleh Allah Taala sebagaimana yang diriwayatkan dalam alQuran alKarim yang bermaksud:
"Engkau termasuk golongan yang diberi tangguh sampai waktu hari yang dimaklumi (hari kiamat)." (shad:80-81)
Untuk selanjutnya anda login: http;//peraktoday.com/wp/?p=13967

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular