Pembangkang Bertelagah, Rebut Kerusi Umpama "Senjata Makan Tuan"

MARUDI 25 Mac - Parti pembangkang yang kini bertelagah sesama sendiri berhubung pengagihan kerusi jelas menunjukkan merka tidak dapat bekerjasa dengan satu sama lain, kata Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud hari ini. Beliau berkata pertelinhkahan antara DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) berhubung dengan pengagihan kerusi kini umpam " Senjata makan tuan."
"Ia berlaku setiap kali tiba pilihanraya. Tetapi kami didalam Barisan Nasional, apabila tiba pilihanraya kami lupakan semua perbezaan dan kami memberi tumpuan kearah memenangi pilihanraya." Katanya semasa berucap merasmikan pembukaan masjid baru Marudi disini.
Taib berkata rakyat sepatutnya menyedari risiko akibat pakatan yang longgar menimbulkan kesukaran bagi membentuk sebuah kerajaan kukuh dan efektif. Taib, yang Pengerusi BN Sarawak, berkata kerajaan kukuh dan efektif merupakan teras bagi merancang dan melaksanakan pembangunan faedah untuk rakyat.
Pakatan DAP-PKR-Pas-SNAP dilaporkan gagal bersetuju dengan pengagihan kerusi yang mereka mahu tandingi pada pilihanraya negeri ke-10, yang hari penamaan calon ditetapkan pada 6 April dan pengundian 16 April.
Daripada 71 kerusi Dewa Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang akan dipertandingkan, PKR bertegas mahu bertanding di 52 kerusi, SNAP menuntut 40 kawasan manakala DAP dan Pas masing-masing mahu bertanding di 18 dan enam kawasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular