Pas ibarat "ulama ikan"

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Noh Omar

SAMARAHAN 9 April - Pas boleh di ibarakan sebagai "ulama ikan" yang biasanya akan "menghalalkan" sesuatu hukum sekiranya ia berpihak kepada parti itu.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Noh Omar berkata, perbuatan itu amat mengecewakan kerana ia mengelirukan masyarakat khusus nya yang berugama Islam.

"Suatu hari ada seorang nelayan yang ragu-ragu sama ada ikan besar yang ditangkapnya itu boleh di makan atau
tidak lalu dibawanya berjumpa seorang "ulama ikan."

"Setelah merujuk kitab, ulama itu memberi tahu nelayan tersebut ia (ikan) tidak boleh dimakan lalu membuatkan nelayan berkenaan bersedih. "Nelayan tersebut memberi tahu dia sedih kerana ingin memberikan  separuh daripada tangkapan kepada ulama dan ketika itu ulama itu terus menukar kenyataan mengatakan ikan tersebut halal dimakan, itulah Pas," katanya.

Noh yang juga Meneteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata demikian semasa berucap pada majlis Penyampaian Elaun Sara Hidup kepada 624 nelayan sekitar Asajaya dan Semera, disini hari ini. Beliau berkata, analogi "ulama ikan" amat tepat bagi menggambarkan situasi kerjasama diantara parti yang kononnya  memperjuangkan Islam itu dengan DAP.

"Kalau betul, mengapa DAP tidak mahu konsep negara Islam Pas dan harus ingat, salah seorang pemimpin Pas, Datuk Asri meninggal dunia sewaktu beliau telah menyertai UMNO," ujarnya-Utusan Online.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular