SPRM caj bekas pegawai kanan Yayasan Selangor hari ini

KUALA LUMPUR, 5 April - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malysia (SPRM) dijangka mengenakan tuduhan rasuah terhadap seorang bekas pegawai Kanan Yayasan Selangor di Shah Alam pagi ini.
Individu itu dipecat baru-baru ini dipercayai akan berhadap dengan tiga tuduhan dibawah syeksen 17(a) Akta SPRM 2009."Kesalahan dikenakan melibatkan rasuah sekitar RM45.000, dia akan dicaj tiga tuduhan," kata sumber kepada The Malaysan Insider hari ini.
Pada 18 Mac lalu, kerajaan negeri mengeluarkan laporan audit yang mengatakan Yayasan Selangor mengalami defesit RM7.41 juta sehingga November lalu. Menurut laporan itu, wujud beberapa kelemahan di agensi itu, antara lain perbelanjaan tidak telus, tidak berhemah dan tidak munasabah menyebabkan kos sambutan hujung tahun lalu mencecah RM 1 juta.
Malah terdapat wang telah selesai dibayar kepada pengurus acara sedangkan aktiviti yang diatur belum dilaksanakan. Laporan kedia menyebut dia juga telah membawa kes ekoran keputusan itu.
"Terdapat juga tindakan yang dikatakan tidak menjaga kepentingan Yayasan Selangor," kata Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataan dikeluarkan bersama sedutan hasil laporan audit itu.
Selain pengurusan perbelanjaan sambutan, kata Khalid kelemahan lain yang dikesan ialah tadbir urus koporat yang tidak baik dimana seramai 18 warga kerja telah berhenti dan 50 lagi ditukarkan dalam tempoh Mac hingga November lalu.
"Pengurus besar juga meluluskan elaun-elaun yang tidak sepatutnya dibayar kepada Ahli Mesyuarat," kata Menteri Besar. Malah menurut Khalid, terdapat 12 keputusan tertinggi dibuat sepanjang tahun lalu hanya melalui "Circular" Resolusi, malah tidak dimaklumkan atau diluluskan oleh pihak Berkuasa Negeri mengikut kehendak Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 12 1993 - arahan bagi meningkatkan kualiti perancangan dan kawalan keatas pengurusan syarikat-syarikat kerajaan.
"Semakan Audit juga mendapati, Timbalan Pengurus Besar (Pengurusan) tidak menghormati arahan bercuti dalam siasatan dengan hadir mesyuarat yang dihadiri Pengurus Besar. Perbelanjaan tanpa perancangan menyebabkan kedudukan keuwangan Yayasan Selangor mengalami defesit sebanyak RM7.41 juta hingga November 2010," kata beliau.
Psssstt..Nah pandai tuduh konon BN rasuah...yang mereka ni ketegori apa pula..keh keh keh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular