Gaji Minimum RM 36k Setahun!

Keberhutangan kad kredit bagi ramai rakyat Malaysia adalah diantara yang tertinggi. Dan ramai yang muflis dan diistihar kan bankrap akibat pengguna kad kerdit yang kurang bijak. Namun langkah Bank Negara untuk memperketatkan syarat untuk memohon kad kredit, adalah satu langkah bijak!
KUALA LUMPUR 18 Mac - Bank Negara Malaysia memperkenalkan syarat kelayakan baru untuk mendapat kad kredit berkuat kuasa serta merta, pada hari ini.
Antara syarat-syarat baru ialah, setiap pemegang kad perlu mempunyai pendapatan sekurang-kurangnya RM36,000 setahun. Had maksimum kredit yang diberi kepada pemegang kad tidak boleh melebihi dua kali ganda pendapatan bulanan pemegang kad bagi setiap pengeluar.-Bernama.
Berdasarkan kenyataan akhbar diatas, dapatlah disimpulkan bahawa syarat minimum baru untuk memiliki kad kredit adalah:
. Berpendapatan sekurang-kurang RM36,000 setahun
. Hanya boleh memiliki kad kredit daripada 2 pengeluar kad sahaja
. Had maksimum kad kredit tidak boleh melebihi 2 kali ganda pendapatan bulanan pemegang kad bagi setiap pengeluar kad.
Kami sangat menyambut baik syarat-syarat baru ini. Sepatutnya seperti ini diperkenalkan sejak dulu lagi. Bukan nak salahkan Bank Negara, tetapi kebanyakan rakyat Malaysia kita sendiri yang kurang bijak mengawal diri dalam berbelanja mengunakan kad kredit.
Tahun lepas sahaja, 38,357 orang muflis kerana kad kredit. Sepatutnya kad kredit yang digunakan untuk keperluan dan memudahkan urusan, akhirnya jadi kad boros berbelanja yang akhirnya memakan diri sendiri. Langkah Bank Negara Malaysia ketatkan syarat ini, sekurang-kurangnya menghadkan hanya pemohon yang benar-benar mampu sahaja yang dapat memilki kad kerdit.
Pssst.. apa suasah nya, main jolok je sesuatu yang mudah..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular