Hak orang Melayu ke, hak Orang Asli ke Pas balun semacam

2,000 Orang Asli Hilang Pendapatan Dek Raja Bersiong Pas..


LOJING, 3 Mei - Lebih penduduk Orang Asli dari beberapa kampung di pendalaman Hulu Kelantan berdepan dengan kehilangan punca pendapatan apa bila tanah adat mereka seluas lebih 800 hektar di rampas kerajaan Pas Kelantan untuk pembangunan ladang rakyat.


Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Ab Aziz Yusof berkata, penduduk berkenaan membabitkan lebih 30 kampung di sekitar Pos Balar, Hendrop, Pulat Bihai, Tohoi dan Pos Pasik.

Beliau bimbang sekiranya perkara itu tidak ditangani dengan segera kemungkinan penduduk Orang Asli terbabit akan berdepan kemiskinan paling teruk dan sekali gus mungkin berpindah kawasan hutan.


"Sejak kebelakangan ini penduduk Orang Asli semakin berani membuat bantahanberhubung perkara itu. Tetapi kerajaan PAS Kelantan tidak pernah memberi perhatian untuk menyelesaikannya.." kata beliau kepada www.kelatekito.net. Ab Aziz berkata, kini penduduk Orang Asli di halang menanam kawasan tanah berhampiran penempatan mereka oleh beberapa syarikat mendakwa telah mendapat kelulusan kerajaan negeri bagi pembangunan ladang rakyat.


Maka, kata beliau, bukan tanah sahaja yang menjadi mesalah besar kepada kaum itu, tetapi juga kawasan tadahan air bukit turut musnah ekoran pembukaan tanah untuk tujuan berkenaan.


"Kerajaan negeri tidak pernah menjenguk dan bertanya khabar mengenai kehidupan kaum Asli hingga semakin ramai hidup tertekan dengan kehilangan punca pendapatan.


"Kita juga menerima banyak aduan mengenai masalah itu dan kerap mengadakan perbincangan untuk menyelesaikan, tetapi terhalang dengan tindakan kerajaan negeri yang meluluskan kepada syarikat swasta," katanya.-kelatekito.net

2 ulasan:

  1. KLU BLEY WALLY SLIPAU NAK TENGOK ORG ASLI MINUM AIR TEH FREE DARI SUNGAI BROO!! KEHKEHKEH

    BalasPadam
  2. Senang je Jeffry..pakat orang asli tu sumpit je contoi wally selipor tu habis cerito..

    BalasPadam

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular