Beza Antara Islam UMNO Dan Isle PAS Kupasan Yang Menarik

Setiap hari elok kita jadikan bahan ini sebagai satu renungan. Saya seboleh-bolehnya, tak nak kutuk parti yang pernah memayungi kehidupan Semut suatu ketika dahulu (kata penulis artikal ini)

Asalnya saya tinggalkan Pas dulu adalah sebab hipokrasi mereka dalam memperjuangkan Islam selepas zaman Allahyarham Ustaz Fadhil Noor. Kepimpinan Pas pada masa tu pun dah berepcah kepada dua bahagian. Satu kepimpinan Ulama dan satu lagi dari golongan yang mengaku Profesional.

Tak payah lah kata Pas parti yang mengutamakan kepimpinan Ualama sebab kalau kita tengok hari ini, perbezaan dua kumpulan itu dah semakin ketara. Persoalan balik, sejauh manakah ilmu agama yang dimilik oleh Khalid Gereja, Husam Musang, Mat Sabun dan Mahfuz Bean?

Mereka ini merupakan barisan kepimpinan Profesional dan Pas yang kini menjadi Edrogan tegar menjaga kepentingan Polotik Anwar. Walau, suatu ketika dahulu, Mat Sabun pernah melebelkan Anwar dengan gelaran Al-Juburi, tetapi kenapa hari ini dia diam membisu seribu bahasa? Pernah tak ahli Pas tanya dia, kenapa dia panggil Anwar Al-Juburi dahulu? Apa jawatan dia ? Kini Mat Sabun dah jadi pengikut tegar Si Al-Juburi tu, Ironik bukan?

Takdo bezonyo weh isle UMNO denge isle Pas kito samo belako hok yang
Jante ado duo butir, hok oghe tino pulok sebijik jugok kelentit nyo!

Maka, tak salah kalau kita lihat perbezaan ketara diantara  perjuangan Islam Pas dengan UMNO. Bukan Semut nak kata umno bagus. UMNO pun banyak lagi  rongga yang harus diperbaiki agar parti kebangsaan Melayu itu benar-benar memperjuangkan Islam sejati demi mempertahankan Agama, Bangsa dan Negera.

Perbezaan mudahnya ialah apabila kita cerita tentang Perpaduan Ummah. Kalau kita ajukan persoalan itu kepada Pas. pasti 50% daripada pengikutnya akan menolak. Sedangkan dalam UMNO, pintu rundingan mengalu-alukan Perpaduan Ummah ini wujud secara realistik dan menyeluruh. Bak kata Datuk Ahmad Maslan, pintu rundingan Kerajaan Perpaduan antara Pas dan UMNO tidak pernah ditutup. Ia masih terbuka luas.

Tanya lah mana-mana Pemimpin UMNO, mereka sudi menerima Pas. Tetapi kenapa Pas yang kononnya memeperjuangkan Islam menolak tuntutan syiar ini? Perkara inilah yang harus dijadikan renongan oleh semua umat Islam di Malaysia. Bukan setakat Pas dan UMNO yang perlu renungkan perkara ini.

Sesungguhnya, lebih banyak manfaat yang dapat diperolehi jika kedua-dua entiti ini bergabung kelak. Jangan terlalu ikutkan ego semata-mata.Buka pintu hati untuk melihat perkara inisedalam-dalamnya. Semoga kita beroleh hidayah daripada Allah S.W.T InsyaAllah.

1 ulasan:

  1. lain macam je bunyi bahaso qlate bowoh gamba tuhhh...napok sgt nipuuuu...


    p/s allahumma sallit 'alaika kalbam min kilabik !

    BalasPadam

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular