CINA MELENTING SAKAN BILA MAHATHIR BUKA MULUT | Kumpulan Menyokong UMNO (MYKMU)

Tun Dr Mahathir menyatakan DAP telah membawa satu budaya asing ke Sarawak, Tun Dr Mahathir berkata lagi, DAP berjaya di Sarawak kerana menggunakan sentimen perkauman sebagai modal pilihanraya mereka. Atau lebih tepat lagi DAP umpama virus ke Sarawak.


Dan seperti yang dijangka, kenyataan Tun Dr Mahathir itu mengundang pelbagai kritikan dan kecaman daripada masyarakat berkenaan. Melayu dijadukan subjek yang paling mudah untuk dikecam. Tun Mahathir dikatakan RASIS dan membenci kaum Cina. Sedangkan perkara pokok yang menyebabkan Tun Mahathir mengeluarkan kenyataan tersebut, langsung tidak diperkatakan.


Antara kempen DAP di Sarawak dalam usaha untuk menawan kerusi DUN yang mereka tandingi ialah mempersoalkan mengapa kaum Cina tidak boleh jadi Ketua Menteri. Violet Yong yang memenangi kerusi Pending terang-terangan mempersoalkan kaum Melanau dalam pentadbiran negeri.


DAP turut mempergiatkan sentimen agama bagi merangsang undi daripada masyarakat Kristian yang merupakan pengundi maajoroti di Sarawak. Selain mengaut sokongan daripada masyarakat Cina. DAP turut mengais sokongan serta undi daripada masyarakat Bumiputera Sarawak ynag menganut agama Katholik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang berfakta disertakan link adalah digalakkan, komen berunsur lucah dan makian tidak dibenarkan dan komen tersebut tidak akan diterbitkan dan dipadam

by
mnorkembalak

Rakan Blog KBE

Catatan Popular